Selasa, 4 Jun 2013

CERITA TENTANG SUSU IBU



Da lame sgt2 x update blog nie..bz satu hal..lupe password sebenarnye…hik2….

Baru lepas pantng….sibukla nk cerita susu ibu..bukan nk berlagak…sekadar nk kongsi pengalaman dgn kawan2..mane tau ade tips2, atau cerita2 yg might berguna…
Pengalaman…hurm…bukanla byk sgt….harap2 pengalaman yg sikit nie bole la jadi panduan..masih lagi bertatih…nie pon harap rezki lil anas smpila ke 2 tahun…

Ok stat cite..xmo merepek2 panjang2..

Berbeza dgn nawfal..lil anas dari stat lahir da stat direct feeding..kalau nawfal dl…hari pertama da kene pum…sbb nawfal masuk nicu…alhamdulillah anas lahir xde masalah..so bole direct feed…
Masuk 2 hari..anas kene jaundis….biasela..baby jaundis mmg tdo jela…B pon da stat bengkak tros..sbb lil anas kurang minum (asik nk mimpi jek) n aku pon biakan jek b bengkak....ok..untuk record, anas jaundis lama…almost 2 bln baru hilang.
Bygkan..dalam masa 2 mgu tanpa pam..direct feed..anas tdo, b bengkak dibiarkan x dikosongkan…so susu pon kurang…kene ingat..susu ibu nie konsep die senang jek…supply = demand..bila demand kurang..supply kurang..bila demand tinggi..supply akan byk AUTOMATIK…nie la kekuasaan allah..kite tgk dalam sudut positifnye….kalau demand kurang, supply kurang xla b kite bengkak kan….xla sakit…..so jgn risau pasal x cukup susu…lagi2 baby newborn kalau direct feed mmg baby akan minum lebih kerap..tu bukan tanda kite xde susu..(ikutpengalaman la) sbb anas pon skang nie lau direct feed..minum kerap..kdg2 15 minit skali…walaupon kalau pum  dapat byk…

Ok2 sambung…sbb lil anas asik tdo, umi malas pam..demand kurang, supply pon merundum..masa 2nd week tu da bg anas pakai botol during siang..bygkan anas minum 80ml every 1 ½ hour..tapi aku pam cume dapat 60ml…terpakse top up stok susu dalam icebox…nasib baik ade la sebotol 2 aku simpan dalam icebox tu..masa nie aku kene create demand..so aku pum every ½ hour..mmg x cukup masa..dgn nak layan abg long lagi, anas lagi….tapi..xle di layankan tension sgt…nnt susu merundum… n d result after 1 week…. Ever 1 ½ hour aku dapat 100ml…alhamdulillah…tgk2..kan btol demand = supply….jgn risau x cukup susu..bg je bby feed byk2.. or pump kerap…(power pumping)…
Xpenat ke pum..untuk 2nd record..aku pakai pum manual ea…harus la penat..lenguh tangan..lagi2 aku siang hari pum every 2 hrs…mlm baru direct feed…tapi otak kene set..nk BF baby sampi 2 taun..even penat pon rela tau…lenguh2 nie..pon sanggup….yg penting mind set..b4 delivery tu…masa mengandung tu kene set btol2 otak tu…lagi2 la untuk ibu bekerja….ok..rini 1st day  aku keje..malu tau nak hurung cooler beg..nk masuk bilik persembunyian pesan dl kat staff2 lelaki jgn masuk…tapi staff sini da tau sgt da lau aku..hihi….sbb nawfal dl pon da stat pum…lantak la diorg nk kate ape...tapi biala malu…un tuk tanggungjawab kite tuk anak…keje keje jugak..tangungjawab kene la jalan kan..dalam malu2 tu proud jugak..hihi….hey..i’m breasfeed mother even I’m working…don’t under estimated me..ok..nie tuk bg smgt korang eak..hihi..bukan blagak..

Pemilihan pam..aku pakai pum avent manual jek…dari nawfal pakai 2 taun…skang bawak ke adik anas pulak….sparepart je la kene ganti….byk org jual spare part avent…
Pam penting dalam penyusuan susu ibu bg ibu bekerja….ada sesetengah pum tidak dapat bekerja dgn btol..so susu korang xkan diperah habis..n lame2 susu merundum… + sesetengah pum ada yg sakit..so aku suggest a few popular pum dikalangan breastfeed mother…avent, mam, tommie tippie, mandela, spectra..kalau korang ada budget yg terlebih2..angkat la mandela freestyle..double pumping….n freestyle…hik2…tgh wat keje pon bole mengepam..tgh drive pom bole..tapi budget aku ciput…so aku pakai la avnt manual jek..tapi alhamdullillah..da berkhidmat 2 taun ngn nawfal n isnyallh lagi 2 taun tuk adik anas…

Pemilihan bottle susu…
Nie penting…xnak baby nipple confius…ataupon kurangkan nipple confius..strictly remind..jangan beli botol2 biasa….yg neck kecik tu dgn putting kecik…korang jgn gatal2 nk beli sbb tgk katun lawa2..nie kompom2 baby akan nipple confius…
Ok..aku senaraikan bottle yg BF friendly..
Avent
MAM
Tommie tippie
Como
Mimijumi
Byk g……nie antara yg aku tau la…
Ikut pada bby korang..dl nawfal xnk avent….so aku tuka ke MAM..n die ok…but anas bile 1st pakai avent die da ok..so aku proceed jek ngn avent….even kdg2 die xsuke sgt minum botol..biase la..kebykkan budak BF nie akan alami bende tu..tapi as long die nk minum gak pakai botol tu, okla….

People perception…
Ok..nie sgt2 annoying…iskh..bagi susu ibu jek (aku pernah kene)..ok..1st jgn nk perlekehkan ciptaan allah..susu ibu adalah susu yg terbaik..belum ada lagi susu formula yg dapat lawan….n aku rasa xkan ada kot…ciptaan allah adalah yg terbaik tuk anak2 kite
Susu ibu murah..jimat – yes…..susu ibu sgt2 jimat, senang dan susu terbaik… tapi ade jugak sum mommies yg mkn supplement smpi beratus2 sbln tuk susu badn..nie bukan sbb nk jimat…nie sbb choose d best for our babies…
Geli la susu ibu nie,,,- ok…org yg ade fikiran camni kuno….sedangkan kencing bayi yg minum susu ibu di anggap najis yg sgt2 light….renjis je ngn air mutlak..kalau susu formula ada macam nie? _statment sakit ati..hik2…

Ok..smpi sini jek..kan tgk..sikit jek pengalaman aku…hihi….
Kalau ade terkecik ati,aku mintak maaf…..yela..semua ada kekurangan..entry nie cume nk galakkan lebih byk mommies susu bdn…..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan