Khamis, 9 Februari 2012

SLICE CISKEK WIF OREO CREAM TOPPING

Di sebabkan hari nie xde mood…so curik tulang jap carik mood dengan berblogging…
Setiap kali update blog jek, mesti nk cite labah2 yg berkeliaran kat blog nie kan..kikiki,..nampak sgt malas update…biase la..cik puan nurul mmg pemalas..labah2 lagi rajin..:p tu lom aku cite setiap kali nk update blog jek, lupe pasword….wahahahha…pakai email laki ku…harusla lupe.aku bukan isteri yg suke geledah email laki..kikiki..cam bagus jek ayat..
Da lame sgt2 nie xupdate..
Nk cite pasal ape ek..urm….xmo citela..kongsi resepi je la ngn kawan2…heheh…
Resepi nie amek kat group kongsi resipi (MUKE BUKU)…xingt shared by sape..kredit kat org tu..sgt2 sedap n gebu.lembut jek…. Cream topping tu pulak..aku pandai2 jek campak2…en cakap sedap..cam ice cream…
Ok.layan gambo yg xbape nk comey nie…burok no aku tepek cream tu..al maklum ler..bukan aku reti deko2 kek nie..makan bole la..kikikiki



SLICE CISKEK WIF OREO CREAM TOPPING
4 keping slice cheese
200 ml susu segar
1 sudu butter
70 gm tepung gandum
70 gm gula
4 biji telur
Esen vanilla sikit

Cara2
Slice cis tu siat2, campur susu..masak atas api kecil…kacau selalu smpi cheese hancur..tutup api, letak butter….
Step 2: asingkan putih telur n kuning..pukul putih telur + gula smpi jadi meringue
Step 3: bekas lain* pukul kuning telur smpi kembang..campur dengan adunan cheese.da sebati…masukkn tepung..
Last skali: campurkan adunan cheese dengn meringue..tada…da siap kek mentah..nk masak kene la bakar..:p
Bakar: guna cara bain marie..maksudnye…satu loyang besar letak air..pastu letak loyang isi adunan kek dalam loyang ada air td…bakar suhu 170..20/30 minit..api bawah je ye..da last2 baru pakai api atas.
·         Tips..air dalam loyang yang besar tu kene pakai air suam eak
CREAM OREO TOPPING
Biskut oreo (buang cream putih tu ye)
Whipping cream
Icing sugar..
(sukatan atas nie, ikut suke korang..mak aku slalu pesan..ala, ikut suke jek letak, kite buat die, bukan die yg buat kite..:D..giler slamber jek mak aku kan)

Cara2:
Pukul whip cream smpi kembang…masukkn gula icing skit…hancurkan biskut oroe,, campur…siap! Tepek la atas kek..lau tgk kek aku..hurm….hodoh benor..nasib baik la en puji sedap..kikikiki..:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan