Jumaat, 29 April 2011

FOBIA/TRAUMA/KECOH LEBIH!

Aku le tu….bole dikatekan TEROVER (en sy la nie yg suke ckp aku over, kadang die mls nk layan risau aku yg terlmpau2 teramat2..kikikiki)..
Fobia pasal ape eak?
Kikikii..aku fobia all about kesihatan n perkembangn nawfal..SIYES…
Dari nawfal lahir, setiap mlm b4 tdo..(even ade rongak2 tertinggl bab tertidur penat)., Setiap kali aku tutup pintu nk g keje,pas sembahyang (comfirm rongak) aku akn ber doa tuk kesihatan nawfal n semoga allah permudahkan perjalanan aku dlm membesarkan dat lil busuk masam
Sbb ape?
1)      Urm..sbb dari nawfal lahir, doc da pesan kat aku, bby pramatang nie antibodi lemah-senang sakit.jauhkan dari tmpat crowded, dari kucing, habuk, dlm uma xde karpet..and perkembngn die xkan same ngn dak2 normal..smpai skng lau g check kt HSA doc mesti ckp “ xpe, bdk pramatang mmg kite expect die mcm nie (refer berat+perkembgn nawfal), nnt da umo 2/3 tahun baru die akn catch up bdk2 normal lain..kite bg die masa dulu.”
2)      Masa nawfal 1 mnth ++ aku lihat sendiri die hampir putus nafas..tgh minum susu (cawan syringe) tibe2 bibir die biru..n satu wad tu jadi havoc pasal oksigen dlm bdn nawfal da 0! Alhamdulillah, die selamat tp die kene pntau dlm ICU (again!) more than a week..(masa tu aku rase bersalah sgt..siyes..tgk die duk dlm inkubutor, bernafas dengn bantuan oksigen, puasa). And pas keluar ICU nawfal disahkan ade PDA kat jantung (kecik teramat), sbb tu die minum jadi biru, mungkin aku bagi die minum terlalu laju n die lemas sebeb pernafasan die lemah dari bby lain…pas dari kejadian nie smpai nawfal umo 8 bln (kot, lau xsilap) jantung aku akn DUPDUP laju giler setiap kali nawfal minum susu + aku akn perhatikan bibir die biru ke x (takut kejadian same berulang) and setiap mlm aku cume tdo2 ayam, akn 3/ 4 kali bgn..check dada nawfal tgk ade pernafasan tak (sbb doc pesan, bby mcm nawfal nie, bole jadi  tak bernafas tiba2 sbb die mungkin akn terlupa utk bernafas-die ingt masih dlm perut and PDA nawfal frightened me a lot). Kdg2 nawfal tdo terlalu lena aku akn kejut (bila skang ingt balik terasa kejam sey ntah2 die mimpi kawen ngn princess ke..spoil tol umi kejut..kakakak).
Bila?
1)      Bila nawfal sakit atau demam…sampai skang lau nawfal sakit sikit mesti aku kecah giler. Lau selsema risau kene influenza, ruam sikit takut kene campak...aku mesti cuti dari nawfal demam sampai nawfal baik..siyes,,kadang smpi 3 /4 hari, smpai boss aku ckp ala, sakit sikit je kan..huhuhuhu..masa sibuk H1N1, nawfal demam, aku asik perhatikan tanda2 H1N1 ada x pada die (siyes, rase klaka sengal pon ade aku nie)
2)      Bila perkembangan nawfal kurang sikit / lmbt sikit dari yg sepatutnye (even aku da expect + doc pon da pesan mmg die akn lmbt sikit n die akn ikut perkembgn bdk yg umo bawah 2 bln dari nawfal- sbb nawfal kua awal 2 bln, chart berat n tinggi pon paed nawfal akn tolak 2 bln dari umo nawfal). Risau akn lebih trok bile ade org ckp ‘’blom jln lagi? Lmbtnye…kurus btol, si polan2 baru bape bln da xxkg..-sedih ok. Pernah skali aku terfikir nawfal ade masalah tulang or ape2, coz da setahun pon xjalan2. ~bole nmpak fobia yg terlmpau kat situ x?, alhamdulliah skang da berlari2..xlarat plak nk keja..kikiki
3)      Nawfal xnk mkn, mood die xbaik, asik nk ngamuk jek…-stat la episod umi yg kecah-.mesti piki die sakit ke, demam ke, nape xnk mkn, sakit perut ke, atau ade sakit yg lebih trok aku xtau..huhuhuhu..paling aku kecah kan..nnt berat die trun L
4)      N terbaru nie aku risau pasal meningitis(bab nawfal da smgu selsema + batuk)…da sibuk2  consult ngn paed nawfal, call kinik sane sini tanye vaksin pneumokokus.doc ckp vaksin nie mahal skit, as for me..xpela duit terbang asal nawfal sihat…
Da abis baca? Bole la bg berapa percent kekecahan+trauma+fobia pn nurul..kikikiki..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan